TY - JOUR ID - 64970 TI - جایگاه تفکر نقادانه در نظام آموزشی ایران JO - پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی JA - JFLR LA - fa SN - 2588-4123 AU - بیرجندی, پرویز AU - باقری, محمدباقر AU - مفتون, پرویز AD - گروه زبان انگلیسی دانشکده زبان و ادبیات دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران،ایران AD - گروه زبان انگلیسی ، دانشکده زبان و ادبیات دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران ایران AD - گروه زبان انگلیسی دانشکده زبان و ادبیات دانشگاه علوم تحقیقات تهران Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 7 IS - 2 SP - 299 EP - 324 KW - تفکر نقادانه KW - تفکر در سطوح عالیتر KW - نظام آموزشی ایران KW - آموزش و پرورش KW - مهارت های فکری KW - فضیلت های فکری DO - 10.22059/jflr.2017.236677.353 N2 - چکیده در نظام های آموزشی سراسر دنیا، انگاره آموزش تفکر در سطوح عالیتر از یک سو و استفاده از مطالب درسی به عنوان ابزاری برای تفکر از سوی دیگر سبب شده تا تفکر نقادانه به عنوان یک مفهوم بنیادین و یک آرمان آموزشی مطرح شود. انجام پژوهش به منظور فهم اینکه تفکر نقادانه به عنوان آرمانی آموزشی تا چه میزان واقعیت آموزشی پیدا کرده از اهمیت بسزایی برخوردار است. این پژوهش بر آنست تا جایگاه تفکر نقادانه در نظام آموزشی ایران را مطالعه و بررسی کند. در این راستا با بهره گیری از پرسشنامه های موجود و بومی سازی آنها از 300 شرکت کننده بزرگسال دارای مدرک دیپلم تا دکتری تخصصی مصاحبه به عمل آمد. نتایج پژوهش نشان داد که بیشتر شرکت کنندگان آشنایی کافی با تفکر نقادانه و نقش آن در آموزش ندارند و آموزش به شیوه سنتی که متمرکز بر حفظ مطالب درسی باشد را تجربه کرده اند. تفاوت معنا داری بین رشته های مختلف یا رده های تحصیلی مختلف مشاهده نشد. UR - https://jflr.ut.ac.ir/article_64970.html L1 - https://jflr.ut.ac.ir/article_64970_bd8227aed6238f52154e1c3258d8d99f.pdf ER -