TY - JOUR ID - 62515 TI - تاثیر آموزش راهبردی خواندن زبان دوم در کارکرد خواندن زبان آموزان ایرانی و نگرش آنان نسبت به خواندن زبان دوم JO - پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی JA - JFLR LA - fa SN - 2588-4123 AU - مرزبان, امیر AU - موحدی, مروارید AD - مدیر گروه دانشگاه آزاد اسلامی قایمشهر AD - دانشگاه آزاد اسلامی، قائم شهر Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 5 IS - 1 SP - 133 EP - 151 KW - کلمات کلیدی: خواندن درک مطلب KW - استراتژی های خواندن KW - نگرش KW - زبان دوم KW - خواندن در زبان دوم DO - 10.22059/jflr.2015.62515 N2 - این مطالعه به بررسی تاثیر آموزش راهبردهای خواندن خواندن زبان دوم بر روی خواندن درک مطلب و نگرش نسبت به خواندن در زبان دوم میپردازد. به این منظور، 48 نفر از دانشجویان سطح متوسط دانشگاه مازندران در دو گروه کنترل و تجربی حضور یافتند. یک آزمون خواندن و پرسشنامه نگرش نسبت به خواندن به عنوان پیش آزمون توزیع شد. پس از آموزش استراتژی خواندن به گروه تجربی پس آزمون گرفته شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تجزیه و تحلیل تک متغیره کوواریانس استفاده شد. تحلیل داده ها نشان داد گروه تجربی در نگرش نسبت به خواندن بهتر از گروه کنترل عمل کرد. یافته ها نشان داد آموزش استراتژی خواندن در زبان دوم، بر درک مطلب خواندن و نگرش نسبت به خواندن تاثیر گذار است. توصیه می شود معلمان اهمیت استراتژی خواندن را درک کرده، و سهم نگرش مثبت بر روی نتایج خواندن زبان دوم را در نظر بگیرند. کلمات کلیدی: خواندن درک مطلب، استراتژی های خواندن، نگرش، زبان دوم UR - https://jflr.ut.ac.ir/article_62515.html L1 - https://jflr.ut.ac.ir/article_62515_db129c8ac2e3ec5cb042d271e45ef882.pdf ER -