TY - JOUR ID - 62313 TI - ازبرخوانی، کمک‌ابزار آموزشی مؤثر اما غایب در ساختار نظام آموزش زبان خارجی در ایران JO - پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی JA - JFLR LA - fa SN - 2588-4123 AU - حسین زاده, آذین AU - علیزاده, الهام AD - استادیار-گروه زبان و ادبیات فرانسه-دانشگاه حکیم سبزواری AD - مدرس گروه فرانسه Y1 - 2014 PY - 2014 VL - 4 IS - 2 SP - 267 EP - 286 KW - آموزش زبان KW - ازبرخوانی KW - رویکرد ارتباطی KW - ترانه KW - مدارس بین المللی DO - 10.22059/jflr.2014.62313 N2 - ازبرخوانی، کمک‌ابزار آموزشی مؤثر، اما غایب در ساختار نظام آموزش زبان خارجی در ایران صحبت بر سر چگونگی آموختن زبان خارجی، گفتاری بحث‌برانگیز است. بسیاری در این زمینه نظریه‌پردازی کرده‌اند. ازبرخوانی، از مهم‌ترین ابزارهای شناخته‌شده‌ای است که در گذشته، در کشور ما و به‌ویژه در مدارس بین‌المللی دوزبانه کاربرد فراوان داشته است. درپی برچیده شدن این گونه مدارس، ازبرخوانی نیز تا حدود فروانی از گسترۀ روش‌های زبان‌آموزی برون‌رفته و به‌دست فراموش سپرده شد. در این مقاله، تلاش کرده‌ایم تا با توجه به‌تشکیل کمیته‌های تخصصی برای کاربست پاره‌ای دگرگونی‌ها در سرفصل دروس، با پژوهش میدانی و استناد به تجربه‌های بخشی از دانش‌آموزانی که پیش از این در این مدارس درس خوانده و هم‌اکنون به‌تدریس زبان خارجی در دانشگاه‌ها مشغولند و نیز با به‌کارگیری این شیوۀ آموزش، بین دو گروه مختلف از دانشجویان، یکی با استفاده از ازبرخوانی و دیگری بدون استفاده از آن، سهم انکارناپذیر این ابزار را بررسی و بر به‌کارگیری دوبارۀ آن تأکید کنیم. UR - https://jflr.ut.ac.ir/article_62313.html L1 - https://jflr.ut.ac.ir/article_62313_8bffb8b440dbc521addb607fe0a1ae4d.pdf ER -