TY - JOUR ID - 62309 TI - برنامه‌ریزی راهبردی و دقت و شیوایی در فراگیری زبان دوم JO - پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی JA - JFLR LA - fa SN - 2588-4123 AU - رضایی, عباسعلی AU - مهدی زاده, مصطفی AD - دانشگاه تهران Y1 - 2014 PY - 2014 VL - 4 IS - 2 SP - 191 EP - 214 KW - برنامه‌ریزی راهبردی هدایت نشده KW - دقت تولید شفاهی KW - شیوایی تولید شفاهی KW - آموزش زبان وظیفه‌محور KW - فراگیری زبان دوم DO - 10.22059/jflr.2014.62309 N2 - این پژوهش با هدف بررسی تاثیرات برنامه‌ریزی راهبردی، نوعی از برنامه‌ریزی قبل از انجام وظیفه، بر روی دقت و شیوایی شرکت‌کنند‌گان فارسی‌زبان در حال یادگیری زبان انگلیسی در سه سطح توانش پایین، متوسط و بالا طراحی و اجرا شد. نود شرکت‌کننده فارسی‌زبان درحال فراگیری انگلیسی به سه گروه برابر سطح پایین، سطح متوسط و سطح بالا تقسیم شدند، سپس کارکرد شفاهی آنان بر روی یک وظیفۀ روایتی بررسی و واکاوی شد. آزمون‌های t انجام شده بر روی داده‌ها نشان داد که شرکت‌کنندگان سطح زبانی متوسط، هم از نظر دقت و هم از نظر شیوایی، بیشترین بهره‌بری را از برنامه‌ریزی راهبردی بردند. اما شرکت‌کنندگان سطح زبانی پایین، هیچ بهری از دقت و شیوایی نبردند. شرکت‌کنندگان سطح زبانی بالای دارای زمان برنامه‌ریزی راهبردی، شیوایی فزونتری از خود نشان دادند. نتیجۀ این پژوهش آموزش زبان وظیفه‌محور، پیشنهاد‌هایی را برای شیوۀ آموزش زبان انگلیسی و نکته‌هایی برای پژوهش‌های بیشتر و گسترده‌تر ارائه داده است. UR - https://jflr.ut.ac.ir/article_62309.html L1 - https://jflr.ut.ac.ir/article_62309_be7c25cd130ecd5c3f6f9b7f5b88bf11.pdf ER -