دانشگاه تهران
پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی
2588-4123
2588-7521
9
2
2019
08
23
بررسی رویکرد معلمان و فراگیران زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی نسبت به آموزش ضمنی و صریح تلفظ
323
346
FA
رضا
باقری نویسی
0000-0002-8582-8119
استادیار،گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه قم، قم، ایران
re.baghery@gmail.com
اویس
توحیدی راد
مدرس، گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه قم
oveistohidirad@hotmail.com
10.22059/jflr.2019.251464.472
مطالعه ی حاضر به بررسی رویکرد معلمان و زبان آموزان زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی نسبت به آموزش ضمنی و صریح تلفظ پرداخته است. به همین منظور، ۷۱ معلم و ۸۸ زبان آموز، نسخه ی تعدیل شده از پرسشنامه ی "گرایش و انگیزه های زبان آموزان نسبت به تلفظ" که توسط ساردینیا، لی و کاسی (۲۰۱۴)و پرسشنامه ی دیگری را که توسط لی (۲۰۰۰) طراحی شده بود را کامل کردند. نتایج نشان داد که زبان آموزان نسبت به معلمان گرایش و نگرش مثبت تری در خصوص آموزش تلفظ داشتند. در مقایسه با فراگیران مبتدی و پیشرفته، زبان آموزان با سطح متوسط نگرش مثبت تری نسبت به آموزش تلفظ داشتند. به علاوه، هم معلمان و هم زبان آموزان، تمایل بیشتری به آموزش ضمنی تلفظ از خود نشان دادند. در نتیجه، مواد آموزشی باید به گونه ای طراحی شوند که زبان آموزان به سوی روش های ضمنی آموزش تلفظ ترغیب شوند. ضمنا معلمان نیز باید زمینه ی لازم برای فراگیری ضمنی تلفظ توسط زبان آموزان در محیط کلاس را فراهم کنند.
گرایش,آموزش ضمنی,آموزش صریح,تلفظ,زبان آموزان,معلمان
https://jflr.ut.ac.ir/article_72471.html
https://jflr.ut.ac.ir/article_72471_51b6b22dccdb14fddddee6723f902a76.pdf
دانشگاه تهران
پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی
2588-4123
2588-7521
9
2
2019
08
23
تأثیر سن زبان آموزان بر یادگیری تلفظ زبان آلمانی بر اساس دادههای دانشجویان ایرانی
347
364
FA
پرویز
البرزی ورکی
هیئت علمی دانشگاه
palborzi@ut.ac.ir
بهار
برزگر
گروه زبان آلمانی، دانشکده زبانها و ادبیات خارجی دانشگاه تهران
تهران، ایران
bahar.barzegar@ut.ac.ir
10.22059/jflr.2019.250663.465
پژوهش حاضر با استناد به فرضیه دورۀ بحرانی که یادگیری کامل هر زبان را پس از سن خاصی ناممکن میداند، انجام گرفته است. دو گروه از دانشجویان ایرانی که در سنین مختلف زبان آلمانی را آموختهاند، مورد بررسی قرار گرفتند. تلفظ آنها از طریق روخوانی سه متن آلمانی بوسیله پنج ارزیاب بومی آلمانی مورد ارزیابی قرارگرفت. هدف یافتن گویشور درحد بومی زبان آلمانی درمیان زبانآموزان دوگروه بود. براساس تحقیقات متعدد در رابطه با سن زبانآموزی، احتمال دست یافتن زبانآموزان زیر ۱۲ سال به مهارت تلفظ در حد گویشوران بومی وجود دارد. با توجه به اینکه بیشتر زبانآموزان گروه اول از بدو تولد در محیط آلمانی زبان رشد نمودهاند، انتظار میرفت در میان آنان تعدادی به عنوان گویشور بومی شناخته شوند. پرسش مطرح شده این بود که آیا در میان زبانآموزان بزرگسال، فردی با تلفظ در حد گویشور بومی یافت میشود؟ در نهایت، نه تنها هیچ کدام از زبانآموزان گروه دوم نتوانستند به عنوان گویشور بومی شناخته شوند، بلکه در گروه اول نیز هیچ زبانآموزی نتوانست در هر سه متن بر اساس نظر ارزیابها گویشور بومی شناخته شود. نتایج این تحقیق در راستای فرضیه دوره بحرانی یادگیری زبان قرار میگیرد.
سن زبان آموزی,فرضیه دورۀ بحرانی,گویشور بومی,ارزیاب,مهارت تلفظ
https://jflr.ut.ac.ir/article_72472.html
https://jflr.ut.ac.ir/article_72472_39adc151156ffc3206b681b4e8b1168b.pdf
دانشگاه تهران
پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی
2588-4123
2588-7521
9
2
2019
08
23
تکوین تدریس فکورانه در معلمین تازه کار زبان انگلیسی: نقش روش یادداشت نویسی
365
398
FA
فواد
بهزادپور
فارغ التحصیل دکتری از دانشگاه تربیت مدرس
fouad.behzadpour@gmail.com
رضا
غفارثمر
گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
rgsamar@gmail.com
رامین
اکبری
گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
akbari_ram@yahoo.com
غلام رضا
کیانی
گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
rezakiany@yahoo.com
10.22059/jflr.2019.255589.492
تدریس فکورانه یکی از پر اهمیتترین مدلهای تربیت معلم میباشد. علیرغم اینکه این شیوه تدریس در بسیاری از مطالعات پژوهشی مورد تفحص قرار گرفته است، در بیشتر موارد مطالعات مربوطه به صورت مقطعی انجام گرفته و ماهیت شکلگیری این نوع تدریس در بلندمدت مورد بررسی قرار نگرفته است. مطالعه حاضر، نوع شکلگیری تدریس فکورانه در چهار معلم تازه کار آموزش زبان انگلیسی را بررسی کرده است. در این راستا، استراتژیهای مربوط به یادداشت نویسی فکورانه به معلمین آموزش داده شده و سپس یادداشتهای فکورانه هر معلم در بازه زمانی یک سال مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش حاکی از آن است که نوع عمل فکورانه و عمق آن در معلمین به تدریج و در اثر آموزش مسایل مربوط به تدریس فکورانه، متنوع تر و بیشتر شده است. این یافتهها لزوم توجه به طراحی و اجرای دورههای "پیشبرد حرفه ای" متمرکز بر تدریس فکورانه را در محیطهای آموزشی مختلف برجسته میسازد.
تدریس فکورانه,معلمان تازهکار آموزش زبان انگلیسی,یادداشت نویسی فکورانه,پیشبرد حرفهای,تربیت معلم
https://jflr.ut.ac.ir/article_72473.html
https://jflr.ut.ac.ir/article_72473_1865f5fbb3338a0253d5077b3c2b49b0.pdf
دانشگاه تهران
پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی
2588-4123
2588-7521
9
2
2019
08
23
تجزیه و تحلیل اشکالات رایج در یادگیری زبان اسپانیایی
399
422
FA
پردیس
پرویزی
همکاری با دانشگاه تهران به منظور انجام فرآیند جذب هیئت علمی
parvizi_edu@yahoo.com
پردیس
پرویزی
زبان اسپانیایی از گروه سایر زبانها، دانشکده زبان و ادبیات خارجی،دانشگاه تهران، تهران، ایران
pardisparvizi@ut.ac.ir
10.22059/jflr.2019.275980.605
این پژوهش به خطاهای رایج در کاربرد حرف تعریف معین در زبان اسپانیایی میپردازد، عنصری که میتواند اسم را معرفه کند، دارای ارزش ملکی باشد، اسمساز بوده یا هستۀ گروه اسمی باشد و همچنین با توجه به نیت گوینده و محیط مشترک با شنونده حذف شود. برخلاف زبان اسپانیایی، در فارسی حرف تعریفی با چنین ارزشهایی وجود ندارد و عناصر دیگری به جای حرف تعریف معین اسپانیایی این ویژگیها را به عهده دارند. در این تحقیق ابتدا مطالعهای بر حرف تعریف معین در زبان اسپانیایی خواهیم داشت و سپس با بررسی خطاها در این زمینه، مکانیسمهای جایگزین آن را در زبان فارسی بیان میکنیم. روش تحقیق در این جستار بر اساس تجزیه و تحلیل خطاهای زبانآموزان و دادههای آماری است. این دادهها حاصل پرسشنامهای است که توسط زبانآموزان ایرانی در سطوح مختلف آشنایی با زبان اسپانیایی تکمیل شده است که نشان دهنده تعداد بالای خطاهای زبانآموزان در استفاده از حرف تعریف معین اسپانیایی در گروه اسمی میباشد. هدف از این تحقیق ارائه راهکارهایی برای کمک به فراگیری زبان اسپانیایی میباشد.
تحلیل خطا,زبانشناسی کاربردی,آموزش زبان,حرف تعریف معین,زبان اسپانیایی,زبان فارسی,زبان دوم
https://jflr.ut.ac.ir/article_72474.html
https://jflr.ut.ac.ir/article_72474_01f6ad9353c0c6181099ec7e063ed594.pdf
دانشگاه تهران
پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی
2588-4123
2588-7521
9
2
2019
08
23
سهم گستردگی و عمق دانش واژگان در موفقیت خلاصهنویسی فراگیران زبان انگلیسی
423
444
FA
شیوا
کیوان پناه
گروه زبان و ادبیات انگلیسی
shkaivan@ut.ac.ir
مهسا
پروین
دانشکده زبان های خارجی دانشگاه تهران پردیس بین الملل کیش
mahsaparvin@gmail.com
10.22059/jflr.2019.260808.527
تحقیق حاضر با هدف بررسی رابطه بین گستردگی و عمق دانش واژگان وموفقیت خلاصهنویسی فراگیران، به دنبال رسیدن به پاسخ این سوال می باشد که کدام جنبه از دانش واژگانی پیشبینیکننده قویتری برای نمرات خلاصهنویسی در متون داستانی، استدلالی و تفسیری می باشد. بدین منظور، 80 نفراز دانشجویان زبان انگلیسی در سطح متوسط به بالا، ابتدا آزمونهای تافل نوشتاری و آزمون نوشتاری انگلیسی تافل و سپس آزمون های گستردگی دانش واژگان و عمق دانش واژگان را پاسخ دادند و پس از آن به خلاصهنویسی متون مختلف پرداختند. نتایج آزمون همبستگی نشان داد که گستردگی و عمق دانش واژگان با تشخیص نقاط اصلی، استفاده از استراتژیهای خلاصهنویسی و شاخصهای نگارش در خلاصههای متون داستانی، استدلالی و تفسیری مرتبط است. همچنین، نتایج آزمون رگرسیون نشان داد که عمق دانش واژگان نسبت به گستردگی دانش واژگان، موفقیت در خلاصهنویسی را بهتر پیش بینی می کند. بنابراین، مدرسان باید فراگیران را به خواندن مستمر و زیاد متون مختلف تشویق کنند، تا از این طریق بر عمق دانش واژگانی آنها بیافزایند.
دانش واژگان,گستردگی دانش واژگان,عمق دانش واژگان,خلاصهنویسی,مهارت در زبان انگلیسی
https://jflr.ut.ac.ir/article_72475.html
https://jflr.ut.ac.ir/article_72475_366657756c3b0afed491fe7a6eedf6a4.pdf
دانشگاه تهران
پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی
2588-4123
2588-7521
9
2
2019
08
23
تأثیر ارزشیابی پویا بر عملکرد زبان آموزان در فعالیتهای انتخابی و تولیدی درک مطلب خواندن
445
478
FA
فاطمه
نیک مرد
گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرج، کرج، ایران
fatemehnikmard@gmail.com
کبری
توسلی
گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرج، کرج، ایران
kobra.tavassoli@kiau.ac.ir
10.22059/jflr.2019.257289.505
هدف این تحقیق، بررسی تأثیر ارزشیابی پویا بر عملکرد زبان آموزان در دو نوع فعالیت انتخابی و تولیدی درک مطلب خواندن بود. ٦٠ زبان آموز از میان ٧٨ نفر براساس عملکردشان در آزمون نلسون سطح مبتدی، انتخاب و به دو گروه ٣٠ نفره کنترل و تجربی تقسیم شدند. در هر دو گروه، از بخش درک مطلب خواندن آزمون KET که شامل ٢٨ سوال انتخابی و ٢٧ سوال تولیدی میشد، به عنوان پیش آزمون و پس آزمون استفاده شد. زبان آموزان گروه تجربی از ارزشیابی پویا مدل "آزمون-میانجی-آزمون مجدد" بهره بردند. در پایان، برای بررسی عملکرد دو گروه و پاسخ به سوالات، از تحلیل واریانس دوسویه سنجش مکرر و تحلیل واریانس چند متغیری استفاده شد. مهمترین یافتهء این تحقیق این است که ارزشیابی پویا تأثیر قابل توجهی در بهبود عملکرد زبان آموزان در هر دو نوع فعالیت انتخابی و تولیدی درک مطلب خواندن دارد. نتایج بیشتر و جنبه های کاربردی آن توضیح داده میشود.
ارزشیابی,ارزشیابی پویا,درک مطلب خواندن,زبانآموز,فعالیتهای انتخابی,فعالیتهای تولیدی
https://jflr.ut.ac.ir/article_72476.html
https://jflr.ut.ac.ir/article_72476_f37721b45bea3e987e9215ad5b557eaa.pdf
دانشگاه تهران
پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی
2588-4123
2588-7521
9
2
2019
08
23
بررسی نگرش نسبت به یادگیری درس زبان انگلیسی دانشآموزان شهر چابهار: نقش یکزبانه و دوزبانه و جنسیت
479
492
FA
محمد
اکبری بورنگ
عضو هیئت علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه بیرجند
akbaryborng2003@birjand.ac.ir
حفیظه
بلوچ
کارشناس ارشد علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، ایران
balouchh@birjand.ac.ir
ثریا
رودی علیآبادی
کارشناس ارشد علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، ایران
s_rodialiabadi@birjand.ac.ir
علی
عسگری
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، ایران
ali.asgari@birjand.ac.ir
هادی
پورشافعی
دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، ایران
hpourshafei@birjand.ac.ir
10.22059/jflr.2019.251080.470
چگونگی ارتباط میان دوزبانگی و تعلیم و تربیت از موضوعات مهمی است که امروزه سیاستگذاران آموزشی، روانشناسان و معلمان با آن مواجه هستند. پژوهش حاضر باهدف بررسی نگرش نسبت به یادگیری درس زبان انگلیسی دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر چابهار طراحی و اجرا شد. این پژوهش توصیفی و از نوع علی- مقایسهای است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر چابهار مشغول به تحصیل در سال 93-92 میباشد که بهصورت نمونهگیری طبقهای برابر تعداد 240 دانشآموز (120 فارس و 120 بلوچ) موردمطالعه قرار گرفتند. جمعآوری دادهها با استفاده از پرسشنامه نگرش گاردنر انجام شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون آماری تی مستقل و رگرسیون گامبهگام با کمک نرمافزار spss استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که بین نگرش نسبت به یادگیری درس زبان انگلیسی دانشآموزان یکزبانه و دوزبانه و دانشآموزان دختر و پسر تفاوت معناداری وجود ندارد. نتایج حاصل از رگرسیون نیز نشان داد نگرش پیشبینیکننده موفقیت تحصیلی است.
"بلوچ","فارس","نگرش","زبان انگلیسی","موفقیت تحصیلی"
https://jflr.ut.ac.ir/article_72477.html
https://jflr.ut.ac.ir/article_72477_2e02d25d482108609d79facc4a6452c3.pdf
دانشگاه تهران
پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی
2588-4123
2588-7521
9
2
2019
08
23
بررسی تأثیر مداخله پویا بر توانش زبانآموزان در تعبیر آرایههای معنوی متون ادبی
493
514
FA
اسماعیل
زارع بهتاش
گروه زبان انگلیسی، دانشکده مدیریت و علوم انسانی، دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار
behtash@cmu.ac.ir
سجاد
فرخیپور
0000-0003-0620-9932
گروه زبان انگلیسی، دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار
ezb2155@gmail.com
10.22059/jflr.2019.278032.610
در رویکردهای نوین به آموزش زبان دوم، رسیدن به توانش کامل ارتباطی یک هدف اصلی است. شواهد نشان داده است که فراگیران زبان دوم در تعبیر آرایههای معنوی این متون همیشه مشکلاتی داشتهاند. از آنجایی که نظریههای زبانشناختیِ ناظر بر صنایع ادبی فاقد رویکردهای آموزشی کاربردی برای برونرفت از این مشکلات است، تحقیق حاضر در یک تلاش نوآورانه، از الگوی تداخلی ارزشیابی پویا برای ارتقاء توانایی زبانآموزان در تعبیر آرایههای معنوی بهره برده است. برای این منظور، در یک طرح تحقیقاتی آزمایشی پیشآزمون- مداخله- پسآزمون، از الگوی تداخلی الجفره و لنتلف (1994) بر روی 10 دانشجوی رشته زبان و ادبیات انگلیسی استفاده شد. نتایج آزمون تی جفتی حاصل از این مداخله، که بر روی آثار نظم و نثر ادگار آلنپو انجام شد، نشان داد که مداخله پویا به نحوی معنادار باعث افزایش توانش شرکتکنندگان در تعبیر آرایههای معنوی متون ادبی شده است. این یافتهها برای معلمان زبان و ادبیات انگلیسی، محققان زبانشناسی کاربردی و برنامهریزان آموزشی و درسی در حوزه یادگیری زبان دوم کاربرد دارد.
آرایههای ادبی,ادبیات انگلیسی,ادگار آلنپو,ارزشیابی پویا,توانش
https://jflr.ut.ac.ir/article_72478.html
https://jflr.ut.ac.ir/article_72478_e8cfceea6bb1ed1a9eef5604da70c918.pdf
دانشگاه تهران
پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی
2588-4123
2588-7521
9
2
2019
08
23
راهبردهای استنباط واژگانی تأثیرگذار بر ساخت و درک اصطلاحات زبان انگلیسی
515
538
FA
عباسعلی
زارعی
0000-0002-6062-6633
عضو هیات علمی / دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین
a.zarei@hum.ikiu.ac.ir
حمیده
شیر محمدی
گروه زبان انگلیسی دانشگاه آزاد اسلامی قزوین
hamideh.sh.iau@gmail.com
10.22059/jflr.2019.255889.494
برای بررسی تأثیر چهارنوع استراتژی بر ساخت و درک اصطلاحات انگلیسی. 120 دانش آموز دختر از طریق نمونه برداری خوشه ای انتخاب و به پنج گروه تقسیم شدند. هر گروه تحت یکی از شرایط آموزش قرار گرفت. یک پیش آزمون برگزار شد تا از عدم آشنایی شرکت کنندگان با اصطلاحات هدف اطمینان حاصل شود. سپس، به افراد هریک از چهار گروه آزمایشی یکی از استراتژی های استنباط واژگانی آموزش داده شد و گروه کنترل به شیوه عادی مورد آموزش قرار گرفتند. بعد از 12 جلسه آموزش، یک پس آزمون ساخت و یک پس آزمون درک اصطلاحات بعمل آمد. تحلیل واریانس یکطرفه نشان داد که گروه فرم محور به گونه معنی داری بهتر از گروههای نظارت و کنترل عمل کرد. یافته ها همچنین گویای این بود که گروه نظارت از گروه معنی محور و گروه معنی محور از گروه کنترل بهتر عمل نمودند. تفاوت میان دیگر گروهها به سطح معنی داری نرسید. این یافته می توانند در راستای بهبود وضعیت آموزش زبان کاربرد های نظری و آموزشی داشته باشند.
راهبردهای استنباط واژگانی,راهبرد معنی محور,راهبرد فرم محور,راهبرد نظارت درک اصطلاحات,ساخت اصطلاحات
https://jflr.ut.ac.ir/article_72479.html
https://jflr.ut.ac.ir/article_72479_8b317dbfe113f6b67b3ec7da596cfa56.pdf
دانشگاه تهران
پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی
2588-4123
2588-7521
9
2
2019
08
23
َنقش ارزیابی های تکوینی بازخورد-محور در تقویت توانایی گفتاری: بازخورد فرازبانی در مقایسه با تصحیح صریح
539
564
FA
فیروز
کاظمی
گروه زبان انگلیسی، دانشکده علوم پایه؛ دانشگاه امام علی، تهران، ایران
firooz_kazemi1980@yahoo.com
غلامرضا
عباسیان
دانشکاه امام علی
gabbasian@gmail.com
10.22059/jflr.2019.260230.524
ارزیابی بعنوان فرآیند اندازه گیری یادگیری به معنای عام و سنجش توانایی زبان آموزان در حیطه آموزش زبانهای خارجی امروزه ماهیت و هدف متفاوتی به خود گرفته است بطوریکه از آن به عنوان ابزاری برای پیشبرد فرایند یادگیری یادگیران تحت عنوان "ارزیابی تکوینی"سود برده می شود.در راستای راستی آزمایی و تحقق چنین هدفی از ارزیابی، 90 زبان آموزایرانی زبان انگلیسی به دوگروه آزمایشی و یک گروه کنترل تقسیم شدند ودر جریان اجرای یک دوره آموزشی مکالمه-محور آموزش زبان انگلیسی، این گروه ها بترتیب بطور متناوب در چندین مرحله در معرض دو نوع ارزیابی تکوینی تحت عناوین "ارزیابی بازخورد فرازبانی" و "ارزیابی اصلاح شفّاف"قرار گرفتند.تجزیه و تحلیل یک سویه و چندسویه واریانس داده ها نشان داد که گروه بازخورد فرازبانی عملکرد بهتری نسبت به گروه کنترل داشته است.باتوجه به این اطلّاعات آماری، ارزیابی در کلاس درس تأثیر بسزایی در تقویت مهارت گفتاری زبان آموزان که بازخورد و تشویق جزو مقولات ذهنی آنهاست، دارد. البته، پیشنهاد می شود در این زمینه تحقیقات بیشتری انجام شود.
"ارزیابی","ارزیابی تکوینی","بازخورد فرازبانی","تصحیح صریح","مهارت گفتاری"
https://jflr.ut.ac.ir/article_72480.html
https://jflr.ut.ac.ir/article_72480_7eb3104e199592e4dd7fb16002f846e6.pdf
دانشگاه تهران
پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی
2588-4123
2588-7521
9
2
2019
08
23
بررسی مقایسه ای برخی از ضرب المثل های پرکاربرد در زبان های فارسی واسپانیایی
565
584
FA
ali
feizollahi
اسپانیایی_ دانشکده زبانها و ادبیات خارجی دانشگاه تهران
afeiz@ut.ac.ir
علی
فیض الهی
گروه اسپانیایی دانشکده زبانها و ادبیات خارحی دانشکاه نهران
afeiz2@ut.ac.ir
نسرین
گندمی
کارشناس ارشد زبان شناسی همگانی
ngandomi@ut.ac.ir
10.22059/jflr.2019.278805.614
دو ویژگی خاص و منحصر بفردزبان، یعنی عبارت پردازی و چینش واژگان در کنار یکدیگر باعث بوجود آمدن بار معنایی می شود که درک معنا نه فقط برای آنهایی که یک زبان دوم را یاد می گیرند، بلکه برای آنهایی که به این زبان صحبت می کنند، مشکل و یا حتی غیرممکن شود. ضرب المثل ها علیرغم تمایزات فرهنگی، جغرافیایی و زبانیتشابهاتی در زبان های مختلف دارند. <br /> نویسنده در این مقاله، سعی دارد تا به بررسی و مقایسه صوری و معنایی واژه های حاکم بر ضرب المثل های پرکاربرد در زبان فارسی بر اساس کتاب امثال و حکم استاد بزرگوار مهدی پرتوی آملی و معادل کاربردی آنها در زبان اسپانیایی بپردازد.هدف از این مقایسه بررسی شباهت ها و تمایزات ساختار های ضرب المثل های از نقطه نظر شیوه بیان در هر دو زبان و نیز مطالعه واژه هایی که به کرات در ضرب المثل ها در هر دو زبان استفاده شده اند.<br /> <br /> واژه های کلیدی: ضرب المثل، بارمعنائی، بسامد، زبان فارسی، زبان اسپانیایی
ضرب المثل,بارمعنائی,بسامد,زبان فارسی,زبان اسپانیایی,عبارت پردازی,چینش واژگان
https://jflr.ut.ac.ir/article_72481.html
https://jflr.ut.ac.ir/article_72481_ccb202f20526e1565f4b474f217e7af9.pdf
دانشگاه تهران
پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی
2588-4123
2588-7521
9
2
2019
08
23
هوش فرهنگی، هویت فرهنگی و استفاده عناوین خطابی انگلیسی توسط فراگیران ایرانی زبان انگلیسی
585
608
FA
رسول
محمد حسین پور
0000-0002-3718-5948
استادیار،گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه قم، قم
rmhosseinpur@gmail.com
مریم
سربندی فراهانی
دانشگاه قم
sayeh_msf@yahoo.com
10.22059/jflr.2019.256870.502
این مطالعه به بررسی اثر متقابل هوش فرهنگی و هویت فرهنگی بر استفاده از عناوین خطابی انگلیسی پرداخته است. پنجاه و دو دانشجو با سطح زبانی متوسط، به دو گروه هویت و هوش فرهنگی بالا و پایین تقسیم شدند. از شرکت کنندگان خواسته شد تا در مطالعة رابطة بین عوامل هوش فرهنگی و عناوین خطابی شرکت کنند و پرسشنامه های هویت فرهنگی، هوش فرهنگی و تست عناوین خطابی را پاسخ دهند. شیوة آماری مورد استفاده واریانس متغیری دو سویه و همبستگی پیرسون بودند. نتایج اثر متقابلی را بین هویت و هوش فرهنگی بر استفاده از عناوین خطابی انگلیسی نشان ندادند. افزون بر این، بین چهار عامل هوش فرهنگی و استفاده از عناوین خطابی نیز رابطة معناداری یافت نشد. یافتهها نشان می دهد که هویت فرهنگی در میان دانشجویان زبان انگلیسی در حال فراموشی است. همچنین، طرح موضوعاتی چون جهانی شدن و تفوق زبان انگلیسی در این مطالعه، نیاز به پژوهش های بیشتری را خاطر نشان می سازد.
هوش فرهنگی,هویت فرهنگی,عناوین خطابی,چهار عنصر هوش فرهنگی,هویت فرهنگی زبان اول
https://jflr.ut.ac.ir/article_72482.html
https://jflr.ut.ac.ir/article_72482_daaceb80be7c8de1b9ee3612af2361f8.pdf
دانشگاه تهران
پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی
2588-4123
2588-7521
9
2
2019
08
23
برنامه آموزش زبان انگلیسی تاثیر برنامه برشناخت دبیران مبتدی/ باتجربه ایرانی
609
628
FA
حسین
آقاعلیخانی
داشکده زبان های خارجی و ادبیات، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
h.alikhani@srbiau.ac.ir
پرویز
مفتون
دانشکده زبان و ادبیات خارجی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی،تهران، ایران
pmaftoon@srbiau.ac.ir
10.22059/jflr.2019.250932.468
شناخت دبیر و آموزش زبان، بطور کلی از اهمیت بسیاری برخوردارند و بطور ویژه از نظر آموزش دبیر زبان اهمیت می یابد. هدف این پژوهش بررسی تاثیر برنامهء تربیت معلم بر شناخت (باور، دانش) دبیران زبان انگلیسی مبتدی/باتجربه در ایران است. پژوهشگران نمونه هدفمندی را با انتخاب 150 شرکت کننده از 5 واحد دانشگاه فرهنگیان در ایران دعوت به همکاری کردند. پژوهشگران پرسشنامه کامپیوتری شناخت را ساختند و اعتبار سنجی کردند که نشان دهندهء تفاوت معنادار بین باورهای دبیران مبتدی پیش و پس از آموزش بوده است. با این وجود، نتایج آزمون t زوجی، هیچ تفاوت آماری معناداری را بین باورهای دبیران با تجربه نشان نداد. مواد و محتوای آموزشی برای تمامی دبیران زبان انگلیسی که در دانشگاه فرهنگیان در ایران مشغول تحصیل بودند، مشترک بود. تحلیل یافته ها همچنین تفاوت معناداری را بین دانش دبیران مبتدی و باتجربه پس از آموزش نشان داد. پژوهش حاضر ممکن است کاربرد جذابی را برای مربیان زبان انگلیسی و مدرسان تربیت دبیری، تهیهء کنندگان مواد آموزشی و برنامه ریزان آموزشی داشته باشد.
"تربیت دبیر," شناخت دبیر," باور,"دانش,"دبیران مبتدی,"دبیران باتجربه
https://jflr.ut.ac.ir/article_72485.html
https://jflr.ut.ac.ir/article_72485_bfb61a3b8b61e9e7fa39aab7ca4f06f6.pdf
دانشگاه تهران
پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی
2588-4123
2588-7521
9
2
2019
08
23
رابطۀ بین درک معلمان زبان انگلیسی از دانش پایه و حس خودکارآمدی و رابطۀ بین آنها در بافت ایرانی
629
658
FA
اکرم
نیرنیا
مدیر گروه زبانهای خارجی دانشگاه علم و صنعت ایران
nayernia@iust.ac.ir
نیما
حسینی
dfgh
10.22059/jflr.2019.262505.534
دربارۀ شناختی که معلمان زبان انگلیسی از خودکارامدی و دانش پایه دارند، مطالعههای اندکی انجام گرفته است. این مطالعه، رابطۀ بین دانش پایۀ معلمان و خودکارامدی آنان را بررسی میکند و مشخص میکند که آیا تجربۀ معلمان زبان انگلیسی بر شناختی که آنها از خودکارامدی و دانش پایه دارند، تأثیر دارد یا خیر. با استفاده از دو پرسشنامه چند گزینهای طیف لیکرت، دادهها از 160 معلم زبان انگلیسی جمعآوری شدند. شرکتکنندگان در این مطالعه به دو گروه باتجربه و کم-تجربه تقسیمبندی شدند. تحلیل دادهها نشان داد که دانش پایه به میزان قابل توجهی خودکارامدی را پیشبینی می کند. همچنین در دانش پایه و خودکارامدی، گروهی که باتجربه بودند نسبت به گروهی که کمتجربه بودند، عملکرد بهتری داشتند. این مطالعه نشان داد که تجربه بر شناخت و عملکرد معلمان زبان انگلیسی در بافتار ایران نقش مثبتی دارد.<br /> کلمات کلیدی: خودکارامدی معلمان، دانش پایه معلمان، تجربه معلمان، معلم با تجربه، معلم کم تجربه
خود کارآمدی معلمان,دانش پایه معلمان,تجربه معلمان,معلم با تجربه,معلم کم تجربه
https://jflr.ut.ac.ir/article_72484.html
https://jflr.ut.ac.ir/article_72484_e9343bf81d7d26699cf65fd24780f396.pdf