%0 Journal Article %T بازنمایی فرهنگ در فرآیند آموزش زبان خارجی از دیدگاه زبان‌شناسان روس %J پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی %I دانشگاه تهران %Z 2588-4123 %A صادقی سهل آباد, زینب %D 2021 %\ 08/23/2021 %V 11 %N 2 %P 296-310 %! بازنمایی فرهنگ در فرآیند آموزش زبان خارجی از دیدگاه زبان‌شناسان روس %K زبان %K فرهنگ %K آموزش زبان خارجی %K زبان‌آموز %K زبان‌شناسان روس %K ارتباط %K گفتگوی فرهنگی %R 10.22059/jflr.2021.324236.845 %X زبان ابزار اصلی برای یادگیری و تسلط بر جهان خارج است که به‌عنوان اصلی‌ترین وسیلۀ ارتباطی بین افراد عمل می‌کند. بدین‌گونه‌است که زبان، شناخت فرهنگ‌های دیگر را امکان‌پذیر می‌کند. در دهه‌های اخیر، دیدگاه فرهنگی در آموزش زبان‌ها، جایگاه مهمی یافته است. افزون بر زبان، یادگیری فرهنگ نیز ضرورت دارد که این بایستگی هدفی مهم در آموزش زبان‌های خارجی شده است. در این پژوهش، دیدگاه‌های زبان‌شناسان مشهور روس همچون؛ باختین، لوتمان، ترمیناسوا، ورشاگین، سافانوا، وارابیوف، فورمانوا و سایرین در زمینة اهمیت و نقش فرهنگ در فرایند آموزش زبان‌های خارجی بررسی می‌شود. در حال حاضر هدف از آموزش زبان‌ها فقط به‌شایستگی‌های زبانی و ارتباطی خلاصه نمی‌شود، بلکه به‌شایستگی‌های بین‌فرهنگی نیز می‌پردازد، زیرا تماس‌های بین‌المللی پیوسته در گسترش است و زبان‌آموزان به‌طور فزایند‌ه‌ای با افرادی از فرهنگ‌های مختلف دیدار می‌کنند. هدف از مقالۀ حاضر آشکار کردن اهمیت فرهنگ در آموزش زبان‌های خارجی، تعیین نقش مدرسان زبان خارجی و صلاحیت‌های حرفه‌ای آنان و همچنین تعیین نقش کتاب‌های آموزشی در گنجاندن مفاهیم و مباحث فرهنگی در فرایند آموزش برای بازنمایی فرهنگ است. مدرس زبان نه تنها باید درک یک زبان خارجی را به‌زبان‌آموز بیاموزد، بلکه توانایی درک فرهنگ زبان مورد آموزش را نیز به‌وی بیاموزد. %U https://jflr.ut.ac.ir/article_82565_ff9a30e50af3f8c448416c8572797d3f.pdf