%0 Journal Article %T نقش دستور در روند آموزش زبان روسی %J پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی %I دانشگاه تهران %Z 2588-4123 %A زهرایی, سید حسن %A قلی نژاد بداغ, لیلا %D 2021 %\ 05/22/2021 %V 11 %N 1 %P 127-138 %! نقش دستور در روند آموزش زبان روسی %K دستور زبان روسی به عنوان زبان خارجی %K دانش دستوری %K مهارت های دستوری %K توانش دستوری %K رویکرد ارتباطی %K اصول روش شناسی آموزش زبان روسی به عنوان زبان خارجی %R 10.22059/jflr.2021.324891.850 %X هدف اصلی و نهایی آموزش زبان روسی، به‌عنوان زبان خارجی، همانند آموزش هر زبان خارجی دیگر، کاربرد زبان به‌عنوان ابزار ارتباط است. در راستای این هدف، آموزش دستور زبان از جایگاهی اساسی و کلیدی برخوردارست. در آموزش زبان روسی، دستور زبان مهمترین جنبة آموزشی آن است. روش‌شناسی آموزش زبان روسی، به‌عنوان زبان خارجی (Методика обучения РКИ) با تاکید بر اهمیت غیر قابل انکار و نقش کلیدی دستور در روند آموزش زبان، مهمترین مسئله در ارتباط با آن را لزوم بکارگیری رویکرد ارتباطی (Коммуникативный подход) به‌عنوان موثرترین و اثربخش‌ترین روش آموزش در شکل‌گیری مهارت و توانش دستوری با هدف تسلط بر زبان به‌عنوان ابزار ارتباط عنوان می‌کند. اجرای رویکرد ارتباطی در آموزش دستور به‌دانشجویان مستلزم زیرساخت‌ها و پیش‌نیازهایی است که سامانة سنتی آموزش زبان روسی با روش غالب دستور-ترجمه (Грамматика-переводный метод)، قادر به‌‌پاسخگویی به‌این نیازها نیست. در راستای رفع این نیازها، یکی از اقدامات اساسی بازنگری در کلیه مولفه های سامانة آموزش، بویژه محتوا و شیوة سازماندهی آن برپایة اساسی‌ترین اصول روش‌شناسی آموزش زبان روسی به‌عنوان زبان خارجی است. پژوهش حاضر اهمیت و نقش دستور زبان در آموزش زبان روسی و جایگاه رویکرد ارتباطی در آموزش آن را مورد بررسی قرار داده و با توجه به‌چالش‌های موجود در این زمینه؛ راهکارهای روش‌شناسی آن‌ها را ارائه کرده است. %U https://jflr.ut.ac.ir/article_82266_d320978818ba40ec0945ab244cda6d58.pdf