%0 Journal Article %T ارزیابی عملکردی صلاحیت های حرفه ای دانشجومعلمان زبان انگلیسی: مطالعه موردی دانشگاه فرهنگیان %J پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی %I دانشگاه تهران %Z 2588-4123 %A رجایی نیا, مهدی %A کیانی, غلامرضا %A اکبری, رامین %D 2021 %\ 05/22/2021 %V 11 %N 1 %P 11-26 %! ارزیابی عملکردی صلاحیت های حرفه ای دانشجومعلمان زبان انگلیسی: مطالعه موردی دانشگاه فرهنگیان %K ارزیابی %K ارزیابی عملکردی %K آزمون عملکردی معلمان %K صلاحیت های حرفه ای معلمان %K نظام ارزیابی معلمان %R 10.22059/jflr.2019.256999.503 %X هدف اصلی این پژوهش، طراحی و اعتبارسنجی یک مدل ارزیابی صلاحیت‌های حرفه‌ای برای ارزیابی دانشجومعلمان در دانشگاه فرهنگیان است، برای رسیدن به‌این هدف، نخست ادبیات آموزشی معلمان، آموزش مؤثر، صلاحیت‌های معلمی و ارزیابی معلمان، بررسی و واکاوی شد. پس از آن، پژوهندگان؛ اسناد بالادستی مرتبط را بررسی و دیدگاه استادان و طراحان برنامۀ درسی را بابهر‌گیری از مصاحبه گرداوری و بررسی کردند .بررسی داده‌های به‌دست آمده به‌یک الگوی ارزیابی عملکردی با 6 مؤلفه منتج شد که بایسته‌است برای ارزیابی و سنجش شایستگی حرفه‌ای دانشجومعلمان زبان انگلیسی کارایی داشته‌باشد. نتایج به‌دست آمده از این جستار از اهمیت ویژه‌ای در ارتقای سطح کیفی برنامه‌های آموزش معلمان در دستیابی به‌شایستگی بایستگی معلمی برخوردارباشد. همچنین این نتایج راهکارهای مفیدی برای بهبود روش‌های ارزیابی و ارزشیابی در اختیار دست‌اندرکاران دانشگاه فرهنگیان می‌گذارد. %U https://jflr.ut.ac.ir/article_81870_fec0576705f559bf0bc7e67a030e7498.pdf