%0 Journal Article %T بررسی تأثیر ارزشیابی پویا بر یادگیری ترکیب‌های لغوی متجانس و غیر متجانس در زبان آموزان ایرانی زبان انگلیسی به‌ عنوان زبان خارجی %J پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی %I دانشگاه تهران %Z 2588-4123 %A خمیجانی فراهانی, علی اکبر %A میرزایی, غلامرضا %D 2019 %\ 11/22/2019 %V 9 %N 3 %P 789-814 %! بررسی تأثیر ارزشیابی پویا بر یادگیری ترکیب‌های لغوی متجانس و غیر متجانس در زبان آموزان ایرانی زبان انگلیسی به‌ عنوان زبان خارجی %K ارزشیابی پویا %K ترکیب‌های لغوی متجانس %K ترکیب های لغوی نامتجانس %K ناحیه توسعه مجاور %K زبان آموزان زبان انگلیسی به‌عنوان زبان خارجی %R 10.22059/jflr.2019.265215.550 %X یادگیری ترکیبات لغوی همواره برای فراگیران زبان دوم دشوار بوده است و تلاش برای یافتن روشی موثر در تسریع این روند مورد بررسی پژوهشگران بوده است. در تحقیق حاضر تلاش برای بررسی تاثیر ارزشیابی پویا بر یادگیری ترکیب‌های لغوی متجانس و نامتجانس در زبان‌آموزان ایرانی زبان انگلیسی به‌عنوان زبان خارجی شده است. از بین صد و بیست زبان‌آموز بر‌اساس آزمون تعیین سطح آکسفورد، شصت دانش‌آموز انتخاب شده و به‌دو گروه سی نفرة آزمایشی و کنترل تقسیم شدند. در طول ده جلسه اعمال آزمایش که در هر نوبت چهار ترکیب متجانس و چهار ترکیب نامتجانس به‌آن‌‌ها آموزش داده شد، درمجموع هشتاد ترکیب ارائه شد. گروه آزمایشی در معرض طرح پیش‌آزمون- همیاری - پس‌آزمون (مدل فشردة ارزشیابی پویا) قرار گرفتند، درحالی‌که برای آموزش این ترکیب‌ها به‌گروه کنترل از مدل‌های رایج آموزشی استفاده شد. یافته‌های حاصل از آزمون تحلیل کواریانس (ANCOVA) نشان می‌دهد که ارزشیابی پویا تأثیر به سزایی بر یادگیری ترکیب‌های متجانس و به‌خصوص نامتجانس در زبان‌آموزان ایرانی دارد و به‌تأثیر آن‌‌ها بر به‌چالش کشیدن شاخصه‌های زبانشناسی اشاره می‌کند. مفاهیم به‌دست آمده از این تحقیق معلمان را تشویق به‌جایگزین کردن روش‌های قدیمی با ارزشیابی پویا می‌کند که با قرار دادن زبان آموز و نیازهای زبانی آن در اولویت یادگیری لغات دشواری همچون ترکیبات لغوی را آسان تر می‌کند. %U https://jflr.ut.ac.ir/article_74583_8963710bd0647694a654720e52845094.pdf