%0 Journal Article %T ارزیابی پیوستگی بین تصویر و متن در کتاب های آموزش زبان انگلیسی %J پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی %I دانشگاه تهران %Z 2588-4123 %A روحانی, علی %A جم, بشیر %A زهرا جمشیدزاده, زهرا %D 2015 %\ 09/23/2015 %V 5 %N 2 %P 269-289 %! ارزیابی پیوستگی بین تصویر و متن در کتاب های آموزش زبان انگلیسی %K تصویر %K متن %K کتاب %K نشانه %K معنا %R 10.22059/jflr.2015.62550 %X هدف از این پژوهش توصیفی-تحلیلی، بررسی روابط بین تصویر و متن در کتاب‌های آموزش زبان انگلیسی کاتینگ ایج و امریکن انگلیش فایل براساس چارچوب نظریه نقش‌گرای هلیدی و نظریه نشانه-شناسی کرِس و فان لیوین است. این نظریه‌ها با مشخص کردن روابط بین تصویر‌ و متن‌، روشی را برای درک بیشتر معنا در کتاب‌های آموزشی زبان انگلیسی به زبان‌آموزان ارائه می‌دهند. این پژوهش سه معنای اندیشگانی، بینافردی و متنی را در تصاویر و متن بررسی می‌کند‌. نتایج این پژوهش در برگیرنده چند نکته می‌باشد. نخست، بررسی معنای اندیشگانی حاکی از این است که روابط بین تصاویر و متن‌ در دو گروه تفصیلی و بروز کلامی و ذهنی افکار خلاصه می‌شود. دوم، بررسی معنای بینافردی نشان می‌دهد این روابط به دو نوع معنای تعاملی و سنجشی تقسیم می‌شوند. سوم، بررسی معنای متنی رابطه‌ بین تصویر و متن را در دو گروه اطلاعات کهنه و نو، و اطلاعات واقعی و ایده‌ال تقسیم می‌کند. سرانجام، این پژوهش بر اهمیت این روابط معنایی برای فهم متن‌های چند شیوه‌ای و تاثیر آن بر مخاطب تأکید می‌کند. %U https://jflr.ut.ac.ir/article_62550_5537c19e3d48123526a98abcc2323edc.pdf