%0 Journal Article %T جنسیت و زبان: چگونگی بیان اهمیت در سخنرانی های علمی کلاسی انگلیسی %J پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی %I دانشگاه تهران %Z 2588-4123 %A زارع, جواد %A کیوانلوشهرستانکی, زهرا %D 2015 %\ 09/23/2015 %V 5 %N 2 %P 215-242 %! جنسیت و زبان: چگونگی بیان اهمیت در سخنرانی های علمی کلاسی انگلیسی %K سخنرانی علمی %K سازماندهی کلام %K همکنش با مخاطب %K زبان ارزیابی %K پیکره‌محور %R 10.22059/jflr.2015.62548 %X هدف از انجام این پژوهش بررسی ویژگی‌های زبانی سخنرانی‌های علمی کلاسی انگلیسی است که استادان دانشگاه در هر جلسه بکار می‌برند. به‌طور خاص، این پژوهش کوشیده چگونگی پررنگ کردن مطالب مهم سخنرانی‌های کلاسی انگلیسی توسط استادان مرد و زن را بررسی کند. انجام این پژوهش مبتنی بر یک روش پژوهش پیکره‌محور، ترکیبی از طرح اکتشافی و تجزیه‌وبررسی کلامی است. برای این هدف، پیکرهء بیس با 160 سخنرانی علمی بررسی شد. نتیجهء بررسی ویژگی‌های کلامی این سخنرانی‌‌ها نشان داد، صرف‌نظر از جنسیت سخنران، اهمیت مطلب را می-توان با استفاده از پنج روش (1) سازماندهی کلام، (2) وضعیت مطلب، (3) پوشش موضوع، (4) ارتباط با امتحان و (5) هم‌کنش با مخاطب بیان کرد. افزون بر این، نتایج نشان داد، بیان اهمیت به بایستگی آشکارا و با استفاده از صفات و قیود ارزیابی انجام نمی‌شوند. همچنین، مشخص شد جهت‌گیری نشانگر به متن، ارائه‌کننده و هم‌کنشی تا حد زیادی به‌نوع نشانگر بستگی دارد. افزون بر این، یافته‌ها حاکی از این است که استادان زن بیشتر از استادان مرد به هم‌کنش با مخاطب گرایش دارند. %U https://jflr.ut.ac.ir/article_62548_c447407b0622847ba1c17b3e358ccf2f.pdf