@article { author = {rabie khorheh, mahdi and Nateghi, Faezeh and Seifi, Mohammad}, title = {The attitude of high school students second and first meta-theories of the curriculum.}, journal = {Journal of Foreign Language Research}, volume = {6}, number = {1}, pages = {31-54}, year = {2016}, publisher = {The University of Tehran}, issn = {2588-4123}, eissn = {2588-7521}, doi = {10.22059/jflr.2016.62809}, abstract = {This study aimed to investigate the meta-theory curriculum of high school students took first and second. In terms of the purpose of the method is a descriptive survey. The research population includes first and second secondary school students studying in schools in the academic year 95 94 was 6 Tehran. From 4496 secondary school students of first and second class of 204 students were selected randomly and a questionnaire completed meta-theories of the curriculum. Results showed: 1.The most dominant high school students first and second meta-theory, meta-meta-theory of humanism and the lowest ones were behavioral theory. 2.The meta-theory among students in technical and non-technical high school in two of the first period and the second period there was no significant difference. 3.The students studied in non-technical meta-theory, had a higher tendency; they concluded that most students in first and second period, with traditional teaching methods and curriculum have been challenged. New higher education policies, are coordinated and aligne}, keywords = {"curriculum "," curriculum ideas "," theories meta "," theories meta-technical "," non-technical meta-theory "}, title_fa = {بررسی گرایش دانش آموزان متوسطه دوره اول به فرادیدگاههای حاکم بر برنامه‌های درسی}, abstract_fa = {ژوهش حاضر با هدف بررسی فرادیدگاههای برنامه درسی دانش آموزان دوره متوسطه اول و دوم صورت گرفت. روش از حیث هدف، کاربردی و از جهت روش، توصیفی پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش، شامل دانش آموزان دوره ی متوسطه اول و دوم مشغول به تحصیل در مدارس منطقه 6 تهران در سال تحصیلی 95- 94 بود. از تعداد 4496 نفر دانش آموز دوره ی متوسطه اول و دوم به روش تصادفی طبقه ای تعداد 204 نفر انتخاب شدند و پرسشنامه محقق ساخته فرادیدگاههای حاکم بر برنامه درسی را تکمیل نمودند. یافته ها نشان داد: 1-غالب ترین فرادیدگاه دانش آموزان دوره ی متوسطه اول و دوم، فرادیدگاه انسان گرایی و کمترین میانگین مربوط به فرادیدگاه رفتاری بود . 2-بین دانش آموزان در فرادیدگاه فنی و غیر فنی بر حسب دو مقطع متوسطه ی دوره اول و دوره دوم تفاوت معناداری وجود نداشت. 3-دانش آموزان مورد بررسی به فرادیدگاه غیر فنی، گرایش بیشتری داشتند.}, keywords_fa = {"برنامه درسی "," دیدگاه های برنامه درسی "," فرا دیدگاه "," فرا دیدگاه فنی "," فرا دیدگاه غیر فنی "}, url = {https://jflr.ut.ac.ir/article_62809.html}, eprint = {https://jflr.ut.ac.ir/article_62809_fe91c580ff4481bd67935a6a5091a975.pdf} }