@article { author = {خواجوی, مهوش and طهماسبی, فرهاد}, title = {Semiotic Study of Sepehri's Mosafer (Passenger) (Based on the Structural Semiotics; Riffaterre and Jakobson's Model)}, journal = {Journal of Foreign Language Research}, volume = {4}, number = {2}, pages = {215-242}, year = {2014}, publisher = {The University of Tehran}, issn = {2588-4123}, eissn = {2588-7521}, doi = {10.22059/jflr.2014.62311}, abstract = {Structural semiotics is interested in finding signs in a text and structuralists look for meanings in the relations among text components. Relying on creative reading, they try to find signs to achieve the correct context. Structuralism is compatible with the "reception" theory. Before introduction of structuralism, texts were influenced by authors. However, upon the introduction of the "Death of the Author" theory by Roland Barthes, the reader as well as creative and heuristic reading of texts obtained prominence. After Barthes, several theorists turned to reading contexts through different perspectives Riffaterre, argues that the concept and meaning of a context is the result of the findings and expectations of the reader Jakobson, refers to the speaker, the audience, the theme, the message, the communication channel and the code as the constituent factors of a message which also includes text. He describes these factors as determinants and processors of the six aspects of a language (i.e. conative, phatic, referential, meta-lingual, expressive and poetic aspects). In study, an attempt is made to show that analyzing Mosafer poem through Riffaterre and Jakobson's structural model would lead to a creative reading of poem. The first part of paper introduces the theoretical approach of Riffaterre and subsequently commences the reading of Mosafer. The second part starts with an introduction to Jakobson's communication model and determines the text's message based on this model. The result of this study indicates that although both models lead to similar perceptions and findings, Riffaterre's model seems more effective and more expansible.}, keywords = {Semiotics,Structuralism,Matrix,Hypogram,Accumulation,Communication Model}, title_fa = {بررسی نشانه شناختی شعر(( مسافر)) سپهری برمبنای نشانه شناسی ساختارگرا ؛ الگوی ریفاتر ویاکوبسن)}, abstract_fa = {نشانه شناسی ساختارگرا درپی کشف نشانه های درون متن است وساختارگرایان، معنارادر روابط میان اجزای متن می جوینـد؛آنها با خوانش خلاق در پی یافتن نشانه ها هستند،تا به مفهوم متن دست یابند. ساختارگرایی بانظریه ((دریافت)) همسویی دارد؛ قبل ازطرح مبحث ساختارگرایی متن درسایة مؤلف قرارداشت اماپس ازاین که رولان بارت نظریه ی((مرگ مؤلف)) رامطرح کرد،خواننده،خـوانش خلاق واکتشافی متن، اهمیت یافت. پس ازبارت نظریه پردازان مختلف ازمنظرهای گوناگون به خوانش متون روی آوردند،ازجمله ریفاتر که معنای متن راحاصل دریافت هاوانتظارات خواننده می داند و یاکوبسن ،عوامل سازندة پیام راکه دربردارندة متن هم هست شامل:گوینده،مخاطب،موضوع ،پیام،مجرای ارتباط ورمز می داند،وی این اجزا را پردازندة نقش های شش گانه زبان (عاطفی،ترغیبی ،ارجاعی، فرازبانی، همدلی وادبی) می شمارد هدف مقاله آن است که نشان دهد الگوی ساختارگرای ریفاترو یاکوبسن درتحلیل شعر((مسافر)) تاچه اندازه به خوانش خلاق شعرمنتهی می گردد. بخش اول این مقاله، به معرفی رویکرد نظری‌ریفاتر وسپس برمبنای آن به خوانش شعر((مسافر)) می پردازد. ودربخش دوم نیز،الگوی ارتباط یاکوبسن را طرح وبرمبنای آن پیام های متن را مشخص می کند. نتیجه پژوهش بیانگراین نکته است که اگرچه هردوالگو به دریافت ها وبرداشت های مشابهی منتهی می شوند، الگوی ریفاترکارآمدتروگسترش پذیرتر به نظرمی رسد}, keywords_fa = {نشانه شناسی,ساختارگرایی,ماتریس,هیپوگرام,انباشت,الگوی ارتباط}, url = {https://jflr.ut.ac.ir/article_62311.html}, eprint = {https://jflr.ut.ac.ir/article_62311_6afc8f59206ace34a81ccbf6f27d264f.pdf} }