@article { author = {Roohani, Ali and Azari, Tahmineh and Moafian, Fatemeh}, title = {Evaluating Pictures in Iranian High-School English Textbooks in Terms of Functions and Gender Bias}, journal = {Journal of Foreign Language Research}, volume = {3}, number = {1}, pages = {93-115}, year = {2013}, publisher = {The University of Tehran}, issn = {2588-4123}, eissn = {2588-7521}, doi = {10.22059/jflr.2013.53765}, abstract = {The pictures of the textbooks play an important role in the transfer of conceptsand values to students. However, no comprehensive studies have been done onthe functions of pictures and their effects on the students from the genderperspective in the instructional language textbooks in Iran. Accordingly, thecurrent study is an attempt to evaluate the pictures in Iranian high-schoolEnglish textbooks concerning their learning functions as well as the presenceand absence of gender bias. To this end, the pictures in the textbooks wereanalyzed regarding the instructional vs. non-instructional (decorative) functions.The people in the pictures were also investigated from the perspective of genderbias on the basis of the three criteria of the frequency of males and females, thetype of environment surrounding the two genders, and the kinds of activities.The data were analyzed quantitatively and qualitatively. The results revealedthat, from the viewpoint of functions, the majority of the pictures wereinstructional; from the perspective of the frequency of males and females’political and social activities and the type of environment, gender bias existed infavor of males; in terms of personal and educational activities, therepresentation of females was more remarkable. The findings have someimplications for textbook writers, materials developers, English languageteachers and other experts in the field of education.}, keywords = {Functions,gender bias,Language,pictures,textbooks}, title_fa = {ارزیابی تصاویر کتاب‌های زبان انگلیسی دورة متوسطة ایران از منظر کارکرد و تبعیض‌های جنسیتی}, abstract_fa = {تصاویر کتاب‌های درسی در انتقال مفاهیم و ارزش‌ها به فراگیران نقش مهمی دارند. با این حال تحقیق جامع چندانی دربارة کارکرد تصاویر و تأثیر آن‌ها بر مخاطب از منظر هویت جنسیتی در کتاب‌های آموزش زبان خارجی در ایران صورت نگرفته است. از این‌رو، هدف از پژوهش حاضر بررسی تصاویر کتاب‌های زبان انگلیسی مقطع متوسطة ایران با توجه به کارکرد آن‌ها و وجود یا نبود تبعیض جنسیتی در آن‌هاست. در این راستا، تصاویر موجود در کتاب‌ها بر­ساس معیار آموزشی یا غیرآموزشی (تزیینی) بودن بررسی محتوایی شد. افراد حاضر در تصاویر نیز از دیدگاه تبعیض جنسیتی براساس سه معیار فراوانی حضور، نوع و محیط فعالیت مرد و زن بررسی شدند. تحلیل داده‌ها به روش کمّی و کیفی انجام شد. نتایج نشان داد که از بعد کارکرد، تصاویر کتاب‌ها بیشتر از نوع آموزشی بود. از نظر فراوانی مردان و زنان در فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی و نوع محیط، تبعیض جنسیتی به نفع مردان وجود داشت و از منظر فعالیت‌های شخصی و آموزشی، فعالیت چشمگیرتر در زنان مشاهده می‌شد. نتایج به‌دست آمده از این تحقیق حاوی نکاتی ارزنده و درخور تأمل برای مؤلفان و طراحان کتاب‌های درسی، معلمان زبان انگلیسی و سایر صاحب‌نظران عرصة تعلیم و تربیت است.        }, keywords_fa = {تبعیض جنسیتی,تصاویر,زبان,کارکرد,کتاب‌های درسی}, url = {https://jflr.ut.ac.ir/article_53765.html}, eprint = {https://jflr.ut.ac.ir/article_53765_128643e95039c4abdbeabe89c8a44fd6.pdf} }